NaujienosApie MusKlubasTikslai/ProjektaiStraipsniaiFoto/VideoForumasDIR shopGUEKontaktai
Mūsų draugai:
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis


Mes turime 26 svečius online

Sausas kostiumas Santi ESPACE Spausdinti
Pirmieji
bandymai
O gal DUI TLS350 ...
Tiesą sakant gero sauso kostiumo pradėjau ieškoti jau seniai, kadangi mano senasis Procean Morish praktiškai visada vienoje ar kitoje vietoje leisdavo vandenį. Pabendravus su daugybe narų ir apžiūrėjus ne vieną kostiumą žvilgsnis nukrypo link DUI TLS 350. Ko gero šiai dienai tai vienas iš geriausių , jei ne pats geriausias, sausas trilaminatinis kostiumas pasaulyje. Buvau beveik apsisprendęs pirkti TLS350 ir netgi pateikęs matmenis prekybos atstovui, tačiau gautas pasiūlymas privertė suabejoti. TLS350 signature series kaina siekė 7000 lt be pakostiumio… Nusprendžiau paieškoti alternatyvų.
Kas tas SANTI...?
Prieš kelis metus benardydamas Hanczos ežere, pastebėjau lenkų narus vilkint kažkokios man negirdėtos firmos SANTI kostiumus. Užkalbinti lenkai gyrė, kad kostiumai tikrai geri ir kokybiški. Neilgai trukus su šiais kostiumais pradėjo nardyti ir kolegos iš Lietuvos. “Enduro” kordurinis kostiumas didesnio įspūdžio nepaliko,  medžiaga kieta ir nelanksti, nors sukirpimas geras Y formos ir išleidimo vožtuvas – normalioje vietoje o ne ant bicepso. Taip ir likau neapsisprendęs, nes kiti apžiūrėti kostiumai, Oceanpro, Northern diver, Oceanic, Bare, Aquata ir t.t. man pasirodė panašaus lygio kaip ir mano turimas. O kaip sako rusų liaudies patarlė  keisti ylą į muilą nesinorėjo.

Colona divers

Tašką pasirinkime padėjau 2009 gruodžio mėnesį Tech1 kursų metu Egipte. Mokėmės ir nardėme nardymo centre Colona divers. Pamačiau, kad ne vienas patyręs techninis naras nardo su Santi Espace. Apžiūrėjus kostiumą iš arčiau jis paliko tikrai gero ir kokybiško daikto įspūdį todėl apsisprendžiau greitai ir čia pat pas GUE instruktorę ir SANTI atstovę Egipto regionui Dorota Czerny užsisakiau SANTI ESPACE signature series (t.y. pasiūtą pagal išmatavimus).

Santi Espace

Užsakius ir sumokėjus 100 proc. kainos,  kostiumą, su pakostiumiu BZ400 pasiuvo ir atsiuntė per 3 savaites. Dabar apie patį kostiumą detaliau:
Sukirpimas:

Tai ypač svarbi detalė. Daugelis kostiumų yra sukirpti T forma, tai apsunkina rankų judesius, ypač atliekant veiksmus su kranais, norint juos pasiekti reikia rinktis didesnio dydžio kostiumą. Per didelis kostiumas yra negerai, kadangi susidaro raukšlės, iš kurių sunkiau pasišalina oras ar argonas.  Espace sukirpimas yra Y formos, todėl rankų judesiai yra visiškai nevaržomi.

Medžiaga:
Trilaminatas Nylon/Butylen/Poliester 350gr/sqm, labai minkšta, lengva. Panardžius su kordura, kuri sušlapus tampa tarsi skarda, sunkiai besilankstanti per siūles (todėl jos pradeda greičiau praleisti vandenį), mano pasirinkimas buvo tik trilaminatas. Kostiumas iš šios medžiagos yra lengvas, lankstus, jį lengva ir patogu užsidėti, sušlapus šios jo savybės išlieka nepakitusios. Kai kas sako, kad trilaminatą lengviau suplėšyti nei kordurą. Tai yra tiesa kordura tikrai tvirtesnė už trilaminatą, bet kažkodėl patyrę “keiveriai”, landžiojantys ir tyrinėjantys įvairiausius urvus naudoja plonus trilaminatinius kostiumus DUI  TLS350. Juk negalime teigti jog jie visiški šmikiai ir nesupranta ką daro ;)

Vožtuvai:
Mano pasirinkimas buvo Si-tech. Nors siūloma alternatyva Apeks taip pat nebloga. Na galbūt su tam tikra išlyga – žemo profilio Apeks išleidimo vožtuvas yra labai patogus ir greitas, bet ne vienam narui jis gana greitai išejo iš rikiuotės ir pradėjo leisti vandenį. Svarbus momentas yra išleidimo vožtuvo padėtis. Nežinau kodėl, bet absoliučioje daugumoje siuvamų kostiumų jis yra ant bicepso. Galbūt tai nėra problema jei iškilinėji stačias pasispirdamas plaukmenimis, kaip moko populiariausios nardymo mokyklos. Tačiau jei plauki horizontaliai ir iškilinėji gulėdamas vandenyje horizontaliai t.y. trime, vožtuvas ant bicepso tampa tikru hemorojum. Norint išleisti orą reikia verstis beveik 90 laipsnių kampu ant dešinio šono ir dar bandyti išversti sulenktą per alkūnę ranką į išorę. Sunku įsivaizduoti ? :) Tikrai taip, o dar bjauriau visą tai daryti. Espace kostiume išleidimo vožtuvas įstatytas labai patogioje vietoje- išorinėje rankos dalyje (ant tricepso išorinės dalies). Iškilinėjant užtenka šiek tiek kruptelti į dešinę,  kilstelėti ranką ir oras tuoj pat išeina. Įleidimo vožtuvas įrengtas labai aukštai, vos ne po kaklu. Vieta keista iš pradžių atrodo nepatogi, bet ko gero tai tik įpratimo reikalas.
Užtrauktukas:
Labai patogu, kai kostiumas užsegamas per priekį čia iš principo yra du niuansai:
  1. Gali pats atsisegti ir užsisegti.
  2. Priekyje įstrižai įsiūtas užtrauktukas mažiau varžo judesius nei horizontalus  nugaroje.
Teleskopinis torsas:
Leidžia kostiumui “išsitempti”, ypač tai aktualu dirbant su kranais.

Batai:

Dauguma kostiumų o ypač pigių yra gaminami su storais guminiais- neopreniniais botais. Botai ar kaliošai po purvą braidyti tinka, bet nardyti su tokiais ne pats geriausias sprendimas. Dažniausiai jie būna per dideli, tai kompensuojant keliomis poromis vilnonių kojinių. Be to jų plūdrumas yra teigiamas, žinoma tai kažkiek galima kompensuoti sunkiais guminiais plaukmenimis. Bet… plaukiant horizontaliame trime juose mėgsta kauptis oras (o ypač kai batai šiek tiek per dideli ), kojos kyla ir naras verčiamas ant galvos. Tai irgi sprendžiama problema tiesiog reikia ištiesti kojas ir pakelti pečius. Mano pasirinkimas buvo Flex Soles –  populiariai sakant tai yra kojinė su guminiu padu priklijuota prie kostiumo. Kartu su vidinėm kojinėm iš 200 Thinsulate tai puikus derinys, apsiavus kojai labai patogu. Flex Soles patogiai apgula pėdą, nepalikdama nereikalingos erdvės. Taip pat čiurnos srityje yra specialūs dirželiai su velcro, juos apsivyniojus iki minimumo sumažinamas nepageidaujamas oro patekimas į kojas. Išbandžiau kojines Flex Soles  +4 temperatūros vandenyje- kojoms šilta kaip kaime ant pečiaus :)


Manžetai:

Kaklo manžetą pasirinkau neopreninį, priežastis labai paprasta, su juo šiek tiek šilčiau. Žinoma dabar ir kostiumuose su lateksiniais kaklo manžetais yra specialus pašiltinimas kaklui. Rankų manžetus rinkausi lateksinius be priklijuotų žiedų, man jų eksploatacija atrodo paprastesnė nei neopreninių. Kostiumo komplekte buvo Si Tech žiedų komplektas, kuriuos susimontavau nardymui šaltame vandenyje, važiuojant į šiltas jūras lengva juos nuimti ir galima nardyti visai be pirštinių

Kišenės:

Kišenės atrodo visai paprastas reikalas, bet deja yra ne visai taip. Kai kuriuose kostiumuose jų iš viso nėra, arba jei jos yra tai mažos ir nepatogios, o jei ir didelės tai su visokiais užtrauktukais kurių seginėjimas po vandeniu yra ne pats įdomiausias užsiėmimas, be to ne iki galo užsegus kišenių turinį gali pasėti dugne. Standartinėje SANTI komplektacijoje yra dvi didelės patogios kišenės ant kojų, užsegamos didele ir plačia  velcro juosta. Galima užsisakyti ir su Halcyon , bet iš principo ir SANTI kišenės puikios ir patogios, viduje yra keli skyriai ir plieniniai žiedai prie kurių karabinais galima prisegti daiktus, kad atsitiktinai nepasimestų.
 


Šalmas:

Vienintelis dalykas kas nelabai patiko tai šalmas. Jis labai storas ir šiltas – aišku tai didelis pliusas, bet jo storis prie veido irgi toks pat kaip pvz. pakaušyje. Dėl to šiek tiek problematiška pasikeisti kaukę po vandeniu, sunku pakišti kaukės silikoninį “sijoną” po šalmu. Na vėlgi, galbūt tai pripratimo reikalas, bet šalmą aš padėjau į lentyną ir toliau nardau su savo senuoju.

Galbūt šalmas man šiek tiek mažokas nes spaudžia apatinį žandikaulį ir panardžius ilgiau nei valandą tas nuolatinis spaudimas pradeda erzint.

P- Valve:

Turbūt visi yra patyrę tą jausmą, kai nėrimą reikia nutraukti dėl to, kad prispyrė taip vadinamam “mažam reikalui”. Žinoma galima pakentėti, bet tai tikrai nėra sveika inkstams. Galima naudoti sauskelnes, arba prieš nėrimą nevartoti skysčių, bet manęs tokios alternatyvos visai neviliojo. Išeitis P-valve :) dabar net apsirengus ir užsisegus kostiumą galiu plempti gaivinančius gėrimus kiek tik noriu. Po vandeniu reikia tik pasidairyti , kad už tavęs nėra badžio ir… pirmyn :) 

Pakostiumis:

Pakostiumį BZ400 (Thinsulate) taip pat užsakinėjau, pagal savo išmatavimus. Pasiuvo tiksliai, labai patogus, nevaržo judesių. Pakostiumis išformuotas pagal kūno formas. Ilgas užtrauktukas, kairėje rankoje ties vožtuvu yra išėjimai orui. O svarbiausia jis tikrai šiltas !!!

Kostiumo bandymai:

Su naujuoju kostiumu kol kas padariau dar nedaug panėrimų, bet įspūdžiai patys geriausi. Langva pačiam užsidėti ,nusiimti, užsisegti- atsisegti užtrauktuką. Kostiumas minkštas, judesių visai nevaržo, po vandeniu be jokių problemų galima pasiekti kranus įskaitant manifoldo. Dėka Flex soles kojose nesikaupia oras, iškilinėjant visai paprasta laikytis trime, vožtuvas labai teisingoje vietoje, pajutus, kad susikaupė perteklinis oras užtenka tik šiek tiek kilstelėti sulenktą per alkūnę ranką ir jis pakankamai greitai išeina. Tų pačių pratimų, kurių atlikimas su senuoju “faneriniu” korduriniu kostiumų keldavo visokių keblumų dabar tapo lengvu, paprastu ir maloniu užsiėmimu.


Išvados:
Mano nuomone Santi Espace tikrai puikus kostiumas tiek pradedančiajam narui tiek pažengusiam “technariui”. Minusas – pakankamai aukšta kaina, tokia komplektacija kaip mano su pakostiumiu ir kojinėmis kainuoja apie 5000 lt. Visgi tai yra daug mažiau nei DUI TLS 350. Manau, neverta leisti pinigų pigesnėms alternatyvoms nes anksčiau ar vėliau poreikia išaugs ir norėsis gero, kokybiško daikto. O kokybė, kaip taisyklė, tiesiogiai proporcinga kainai. Nebūna labai gerų ir pigių dalykų :) sausų kostiumų taip pat.
Sėkmės nardant.
Andrius.
 
Paskendusių laivų Meka: Baltijos jūra Spausdinti

Dorota I. Czerny ir Wojtek A. Filip

Baltijos jūroje yra šimtai neatrastų paskendusių laivų, kiekvienas jų turi savo istoriją. Kai mūsų paprašė parašyti straipsnį apie mūsų gimtąją šalį, Lenkiją, mes pagalvojome, kad tai yra lengva.  Ir tada prasidėjo kančios. Kaip gi mums parašyti vieną straipsnį apie šalį, apie kurią mes galėtume parašyti visą knygą. Kaip mums pristatyti Lenkiją tiems, kas jos visai nepažįsta? Apie kokias nardymo vietas mus rašyti ? Galiausiai mes nusprendėme skaitytojams pateikti trumpą istorijos santrauką ir praktinę informaciją tiems, kas planuoja nardyti nuskendusių laivų Mekoje – Baltijos jūroje ties Helio pusiasaliu.

Lenkijos istorija

Dar Ptolemėjus ir Herodotas yra aprašę rytinę centrinės Europos dalį, kuri yra tarp Baltijos jūros šiaurėje, Karpatų ir Sudetų kalnų pietuose, žemumų rytuose ir  Oderio upės vakaruose. Čia gyveno slavų gentys, kurios galiausiai suformavo Lenkijos valstybę. Antikinės Graikijos ir Romos imperijos laikais pro čia ėjo prekybos kelias. Jis buvo pavadintas Gintaro Keliu, dėl to, kad Baltija buvo žinoma kaip gintaro šaltinis. Pirmieji bandymai suformuoti Lenkijos valstybę buvo pradėti X amžiuje. Tuo pat metu į Lenkiją atėjo krikščionybė ir Europos kultūra. Nuo tų laikų teritorija, kurioje dabar yra Lenkija, patyrė daug permainų. Vienu metu, XVI amžiuje, Lenkijos – Lietuvos Abiejų Tautų Respublika (Žečpospolita) buvo antra pagal dydį Europoje ir driekėsi nuo Baltijos jūros iki Juodosios. Kitu laikotarpiu Lenkijos respublikos nebuvo visai, ji buvo padalinta Prūsijai, Rusijai ir Austro – Vengrijos imperijai. 1918 m. Lenkija vėl tapo nepriklausoma tik tam, kad po Antrojo Pasaulinio karo jos sienos vėl pasikeistų. Po komunistų okupacijos, 1989 m., Lenkija pradėjo įgyvendinti demokratinę politiką ir rinkos ekonomiką. 1990 m. Balcerowicz Planas pertvarkė šalies ekonomiką į vieną tvirčiausių centrinėje Europoje. 1999 m. gegužės 27 dieną Lenkija tapo NATO nare ir 2004 m. gegužės 1 dieną įstojo į Europos Sąjungą.

Baltija – Tyrinėtojų Jūra

Istorija

Nuo vikingų laikų Baltijos jūra buvo svarbus prekybos ir karų kelias. Viduramžiais Skandinavijos vikingai kovojo su Pomeranijos slavais dėl jūros kontrolės. XIV amžiaus pabaigoje Kryžiuočių ordinas kontroliavo pietines ir rytines Baltijos pakrantes. Vėliau Hanzos sąjunga tapo stipriausia ekonomine jėga šiaurės Europoje. Baltija buvo naudojama prekybos keliams tarp tos sąjungos miestų. XVIII amžiuje, kai Rusija ir Prūsija tapo dominuojančios tame regione, buvo vykdoma labai daug prekybos, ne vien Baltijoje, bet ir Šiaurės jūros regione. Pirmojo pasaulinio karo dalis vyko Baltijos jūroje. Antrojo pasaulinio karo metu Vokietija naudojo visą pietinę ir dalį rytinės pakrantės, okupuodama Lenkiją ir Baltijos valstybes. 1945 m. Baltijos jūra tapo masine kapaviete žmonėms, kurie paskendo visų laikų didžiausioje jūros katastrofoje. Rusijos povandeniniai laivai paskandino 3 vokiečių pabėgėlių laivus: Wilhelm Gustloff, Goya ir Steuben, žuvo virš 20000 žmonių. 2005 m. grupė Rusijos mokslininkų pranešė apie virš 5000 paskendusių lėktuvų, karo laivų ir t.t., dauguma iš Antrojo pasaulinio karo. Kai 2004 m. Lenkija ir Baltijos valstybės prisijungė prie Europos Sąjungos, Baltija tapo beveik vidine ES jūra. 

Nardymo sąlygos

Baltijos jūra, didžiausias pasaulyje apysūrio vandens telkinys, yra vidinė jūra, kurios ilgis – 1610 kilometrų. Priešingai, nei dauguma jūrų, kurios susidarė judant tektoninėms plokštėms, Baltijos jūra yra ledynų tirpsmo metu išplautas slėnis. Tai paaiškina kodėl ji yra palyginus negili (maksimalus gylis 459 metrai, vidutinis 55). Jos buvimas politiškai neramiame regione, nenuspėjamos oro sąlygos, ypač žiemos metu ir šaltas, apysūris vanduo (kuris neleidžia išgyventi laivagraužiams) padarė Baltijos jūrą unikalia „laiko mašina“. Tai traukia mokslininkus, tyrinėtojus ir narus, ieškančius šimtmečių senumo paskendusių laivų. Vis dėl to prie žinomiausio paskendusio laivo nebėra galimybės panerti. Vasa, XVII amžiaus švedų galeonas, paskendęs 1628 m. savo pirmojo reiso metu, dabar stovi Vasa muziejuje, Stokholme. Baltijos jūroje nardymo sąlygos yra labai specifinės. Jūra yra sekli, šalta, vanduo sluoksniuotas. Gėlas vanduo plūsta į jūrą dideliais kiekiais ir susimaišo su vandenyno sūriu vandeniu. Taip susidaro žalias, apysūris vanduo, pilnas zoo ir fito planktono, kuris neleidžia šviesai prasiskverbi į didesniu gylius. Ruošdamiesi nerti Baltijoje, narai turi atsižvelgti į jūros sąlygas (bangavimą), oro ir vandens temperatūras, sroves, matomumą ir užsilikusius žvejybos tinklus. Baltijos jūra yra tokiame regione, kur žemyninis klimatas susiduria su jūriniu. Dėl to, oro sąlygos yra labai neprognozuojamos kiaurus metus ir gali keistis valandos bėgyje. Rami diena gali pavirsti į audrą ir nors po vandeniu sąlygos pasikeis nežymiai – baigus nėrimą įlipti į laivą bus sudėtinga. Ne visi laivai yra tinkami narams su sunkia įranga (suporinti balionai, etapiniai balionai, scooteriai ir t.t.), taigi planuojant nėrimus yra svarbu pasirinkti tinkamą laivą. Keliones prie paskendusių laivų apsunkina dažnai pasitaikančios trumpos ir stačios bangos. Nors ir yra paskendusių laivų seklesnėse ir artimesnėse vietose, dauguma narų renkasi laivus, daugiau nutolusius nuo kranto, kurie yra didesniuose gyliuose ir mažiau paliesti. Taip pat, narai dažnai pervertina savo fizinius sugebėjimus, sukeldami pavojų sau, ypatingai lipdami į vandenį, plaukiant paviršiumi (dauguma nardymo vietų neturi inkaravimo plūdurų) ir išlipdami iš vandens. Vandens temperatūra jūroje yra labai skirtinga. Gilesnis vandens sluoksnis yra tankesnis ir sūresnis lyginant su paviršiniu. Haloklinas yra 40-80 metrų gylyje. Gilesniam vandens sluoksniui įtaka daro vanduo iš vandenyno, viršutiniam vandens sluoksniui – paviršiaus sąlygos. Žiemos metu vandens sluoksniai maišosi ir išlaiko maždaug pastovią temperatūrą – nuo 1 iki 4 laipsnių šilumos (pridėjus stiprų vėją gaunasi tikrai šaltos nardymo sąlygos). Matomumas taip pat priklauso nuo vandens sluoksnių. Dažniausiai prastesnis matomumas yra dugne ir paviršiuje. Geriausias matomumas dažniausiai yra 30-50 metrų gylyje, žiemos metu, kada skaidrus vanduo pasiekia paviršių. Bendrai paėmus, vidutinis matomumas yra 6-12 metrų, nors yra buvę atvejų, kada jis pasiekė 30 metrų. Net ir esant geram matomumui, vanduo Baltijos jūroje yra tamsus (visiškai juodas didesniuose gyliuose), taigi geras prožektorius yra būtinas. Dėl nenuspėjamų oro sąlygų vandens srovės yra nepastovios ir kinta keičiantis orui. Žiemos metu jos yra stipresnės, ne vien paviršiuje bet ir giliau. Didžiausias narų saugumo rūpestis yra apleisti žvejybos tinklai. Kai kurie paskendę laivai, ypač atviroje jūroje,  yra jais padengti. Tinklai būna skirtingi, vieni plūduriuoja tam tikrame gylyje, kiti yra prisikabinę prie paskendusio laivo ir juda priklausomai nuo srovės krypties, dar kiti yra „periodiniai“, kuriuos palieka ir po to vėl pasiima žvejai. Kadangi žvejyba yra vykdoma arti paskendusių laivų (čia renkasi žuvys) – rizika yra didelė. Dauguma paskendusių laivų Baltijos jūroje yra iš Antrojo pasaulinio karo ar dar senesnių laikų. Reiktų atkreipti dėmesį į laivų struktūros vientisumą dėl korozijos. Taip pat reikia saugotis amunicijos, granatų, torpedų, minų, cheminio ginklo. GUE narams Baltija lieka sąlyginai neištirta. Be keleto GUE sertifikuotų narų (dauguma F, Tech1 ir kelių Tech2) dar yra nemažai neoficialių grupių, kurios propaguoja DIR filosofiją. Yra keletas (mes žinome vieną) vietų prie jūros, kur galima prisipildyti deguonies ir helio, bet dauguma narų, atvykstančių iš kitų Lenkijos regionų, atsiveža savo dujas. 

Baltijos jūros paskendę laivai
Wilhelm Gustloff

 Wilhelm Gustloff buvo Vokietijos keleivinis laivas, pastatytas 1937 m. Vokietijos Darbo Frontui, Blohm & Voss laivų statykloj Hamburge. Pirmasis laivo reisas buvo 1938 m., jis buvo naudojamas kaip vokiečių darbininkų kruizinis laivas. 1938 m. gale, buvo naudojamas karo tikslais Ispanijoje. 1939 m. spalio mėnesį buvo rekvizuotas karinio laivyno ir naudotas kaip ligoninės laivas. Po dalyvavimo Norvegijos puolime 1940 m. pradžioje, laivas buvo perkeltas į Gdynią ir paverstas į plaukiojančius barakus Antrajai Povandeninių Laivų Mokomajai Divizijai. Jame gyveno apie 1000 jūreivių. Laivas liko ten iki didžiojo sovietų puolimo 1945 m., sausį jis buvo pašauktas dalyvauti operacijoje Hanibalas, kaip evakuacinis laivas apsuptiems vokiečių kareiviams ir civiliams. 10000 žmonių sėdo į laivą sausio 26-29 dienomis. Kuomet laivas bandė pabėgti jam kelią užkirto sovietų povandeninis laivas S-13 ir paskandino trimis torpedomis. Daugiau nei  9500 žmonių mirė šaltuose vandenyse. Tai yra didžiausia vieno laivo katastrofa, nusinešusi daugiausia žmonių gyvybių.

Tonažas: 19350 t
Ilgis: 208.5 m
Plotis: 23.5 m
Grimzlė: 6.5 m 

Wilhelm Gustloff yra paskendęs apie 20 mylių į šiaurę nuo Lebos uosto. Laivo viršus yra 35 metrų gylyje, apačia 46-48 metruose. Likę yra tik priekis ir laivagalis, laivo vidurį sunaikino rusų narai. Taip pat yra išlikę kabestanai, rezerviniai vairai ir vienas variklis. Nardymas prie šio laivo yra saugus, bet reikia Gdynios Jūrų laivybos administracijos leidimo.

Franken

Franken buvo pradėtas statyti 1937 m. Deutsche Werke Kiel, bet nebuvo baigtas iki 1939 m. rugpjūčio 3 dienos. Jis buvo atiduotas eksploatacijai Vokietijos kariniam laivynui 1943 m. kovo 17 dieną. Franken tarnavo kaip tanklaivis Baltijos jūroje ir kaip Prinz Eugen, bei kitų minininkų, pagalbinis laivas. 1945 m. balandžio 8 dieną, netoli Helio pusiasalio, jį paskandino sovietų lėktuvas.

Tonažas: 22850 t
Ilgis: 179 m
Plotis: 22 m
Grimzlė: 10.2 m

Franken paskendęs apie 8 jurmylės nuo Helio uosto. Dėl bombardavimo, laivo priekis yra nutolęs 800 metrų nuo laivagalio. Minimalus gylis yra 47 metrai, šalia pagrindinio antstato, maksimalus gylis – 72 metrai. Laivas padengtas daugybe tinklų, dėl to nardymas yra sudėtingesnis ir mažiau saugus.

Bengt Sture

Bengt Sture buvo Švedijos prekybinis laivas (gabeno rūdą), turėjo garo variklį. Pastatytas buvo Unterweser laivų statykloje Lehe. Garlaivį 1942 m. spalį, pakeliui iš Gdansko į Oxelosund, paskandino sovietų povandeninis laivas SC-406. Keturis įgulos narius išgelbėjo tas pats povandeninis laivas. Jie buvo išsiųsti į Leningradą, bet daugiau iš jų nebuvo jokių žinių.

Tonažas: 854 t
Ilgis: 65 m
Plotis: 9.52 m
Grimzlė: 4.7 m

Laivas paskendęs apie 14 jurmylių nuo Lebos uosto, stačioje padėtyje. Maksimalus gylis 39 metrai. Jis yra geros būklės, bet padengtas tinklais. Nardyti prie jo galima, tik tam reikia didelės patirties.

The Goya

Motorlaivis Goya buvo pastatytas 1940 m. Akers laivų statykloje, Osle, Norvegijoje. Vokietijos karinis laivynas jį rekvizavo 1942 m., pagrinde tarnauti pagalbiniu laivu 27-tąjai povandeninių laivų flotilei. 1944 m. jis buvo nusiųstas į rytų frontą padėti pervežti sužeistus vokiečių kareivius. Vėliau, sovietų armijai artėjant, laivas plukdė civilius pabėgėlius ir atsitraukiančius kareivius. 1945 m. balandžio 16 dieną, maždaug vidurnaktį, Goya, pilnas pabėgėlių ir kareivių, buvo pakeliui iš Helio į Ščeciną. Kelią pastojo sovietų povandeninis laivas L-3 ir dvejomis torpedomis paskandino. Laivas skilo į dvi dalis ir per 7 minutes paskendo, kartu su 6700 žmonių. Gyvi liko 183. Po Wilhelm Gustloff,
Goya yra antras pagal aukų skaičių jūroje.

Tonažas: 10600t
Ilgis: 141m
Plotis: 17.37m
Grimzlė: 7.76m

Laivas paskendęs 22 mylios į šiaurę nuo Rozewie. Gylis yra nuo 52 metrų (pagrindinio antstato viršus) iki 75-78 metrų apačioje. Goya stovi stačias, būklė yra labai gera, neskaitant keleto įtrūkimų antstato priekyje, kuriuos paliko torpedų smūgiai. Jis yra mažai ištirtas, todėl pilna dokumentacija dar laukia. Viduje yra karinio krovinio liekanų, taip pat labai daug žmonių palaikų. Dėl pastarosios priežasties laivą saugo įstatymai ir norint jame nardyti reikia leidimo. 

Steuben

Pastatytas 1923 m. Stettin, Vokietijoje (dabar Ščecinas, Lenkija), Stettiner Machinebau AG “Vulcan” statykloje, Norddeutscher Lloyd kompanijai. Anglimis kūrenamas, 13325 tonų München (pirmasis vardas), buvo keleivinis laineris talpinantis 1079 žmones. 1923 m. birželio 23 dieną jis pradėjo savo tarnybą kursu Bremen – Southampton – New Yourk. Tai buvo pirmas keleivinis vokiečių laivas, prisišvartavęs JAV po Pirmojo pasaulinio karo. Dėl kilusio gaisro 1930 m. vasario 11 dieną, laivas paskendo 42-joje prieplaukoje, Niujorke. Ištraukas ir laikinai užlopytas Brukline, jis grįžo į Vokietiją remontui. Po remonto darbų laivas tapo General von Steuben, varomu skystu kuru ir  1934 m. atnaujino darbą. 1938 m. jo vardas buvo sutrumpintas iki Steuben ir 1939 m. jį perėmė karo laivynas, kareivių apgyvendinimui. 1944 m. rugpjūtį buvo paskirtas į Baltijos jūrą evakuoti sužeistuosius rytų fronte. 1945 m. vasario 10 dieną prieš pat vidurnaktį jį paskandino sovietų povandeninis laivas S-13. Laivas plaukė iš Pillau į Kiel su 2500 sužeistųjų, 2000 pabėgelių ir 450 įgulos narių. Paskendo per 15 minučių, žuvo apie 3000 žmonių.

Tonažas: 14660 t
Ilgis: 166.6 m
Plotis: 19.6 m
Grimzlė: 8.48 m

Steuben yra paskendęs 40 mylių nuo Lenkijos pakrantės. Gyliai yra nuo 49 metrų iki 70. Laivas yra geros būklės, kairysis bortas padengtas žvejų tinklais. Yra išlikę įrangos. Paskelbtas masine kapaviete, todėl nardymas yra draudžiamas, nebent yra išduotas leidimas.

Leidimai nardyti prie paskendusių laivų Lenkijoje

Nuo 2007 m. sausio 1 dienos buvo supaprastintos procedūros gauti leidimą iš Gdynios Jūrų laivybos administracijos (teritorija apima nuo rytų Lenkijos sienos iki 17°40’30”) tyrinėti paskendusius laivus. Reikia, kad nardymo operatoriai, organizuojantys nardymus paskendusiuose laivuose, išvardintuose, kaip oficialiai leidžiamuose, pateiktų prašymą uosto kapitono tarnybai. Prasiskverbimas į paskendusius laivus yra draudžiamas (nebent yra išduotas atskiras valdžios leidimas). Taip pat draudžiama grobstymas ir artefaktų rinkimas. Jeigu norima panerti prie laivų, kurių nėra oficialiai leidžiamųjų sąraše, tokių kaip Goya, Wilhelm Gustloff, Steuben ar Graff Zeppelin, yra galimybė gauti specialius leidimus. Tai užima nemažai laiko, todėl tokias keliones reikia planuoti žymiai iš anksto.Tiems, kas norės atsipūsti nuo nardymo Baltijoje, regionas turi daug ką pasiūlyti. Viduramžių miestelius, tokius kaip Malbrok (buvusi kryžiuočių tvirtovė), Hanzos Gdanską ir Gdynią, žymųjį Sopotą, Mazurijos grožį, su savo gamtos grožiu ir nardomais ežerais (Hancza, giliausias Lenkijos ežeras 108-111.5m). Kiti gali nukeliauti į Varšuvą ar Krokuvą, viduramžių sostinę. Dar kiti gali leistis į laukinius Bieszczady kalnus ar senovinius Bielowierza miškus. Lenkijoje galima rasti daug įdomaus, žvelgiant ne vien iš nardymo pusės. Tyrinėjimo galimybės yra begalines, žinoma nepamirštant labiausiai pasaulyje paskendusiais laivais užpildytą Baltijos jūrą.
Didelis ačiū Sebastian Popek (Baltijos paskendusių laivų draugija) už laivų aprašymus.


Nuotraukos iš:www.balticwrecks.com         www.wilhelmgustloff.com         www.wrecksite.eu

Versta mielai leidus straipsnio autoriams. Vertė Hermetic.
 
Scapa Flow Spausdinti
Pasaulyje yra daugybė vietų viliojančiu savo grožiu narus iš viso pasaulio. Tačiau jei kalba pasisuka apie nuskendusius laivus- tokių vietų žymiai sumažėja. O “geležiniu rojumi” vadinamų vietų , kur nuskendusių laivų ne vienas , ne du o daugybė- yra vos keletas.Viena iš tokių vietų Scapa Flow.

Čia po vandeniu slypi gausybė laivų , kurie nuskendo per daugelį amžių (šią vietą kaip uostą naudojo ir senovės vikingai). Tačiau “geležiniu rojumi” Scapa Flow tapo po dviejų istorijos etapų : Pirmojo ir antrojo pasaulinių karų. Pirmasis Pasaulinis karasPrieš pat Pirmąjį Pasaulinį karą pagrindinė Didžiosios Britanijos karinių jūrų pajėgų bazė buvo perkelta į Skapą. Prieš karą šios įlankos gynyba buvo pakankamai silpna ir praktiškai neapsaugota nuo priešų atakų. Po to kai 1914 metų lapkričio mėnesį vokiečių povandeninis laivas įsibrovė į Scapa Flow, gynybos sistemos buvo smarkiai sustiprintos: iš pradžių buvo nuskandintas 21 laivas ir įrengti tinklai užkertantys kelią povandeniniams laivams. 1915  metais įrengus apsauginius minų laukus, Skapa buvo pripažinta pakankamai saugia baze Didžiosios Britanijos laivynui.

1916 metais Didžiosios Britanijos karinis laivynas išplaukė iš Skapos mūšiui dėl Jutlandijos. Tai buvo paskutinis kartas istorijoje kai du karo laivynai su visais savo kariniais laivais stojo į mūšį. Rezultatai buvo siaubingi. Modernių ginklų daroma žala buvo tokia didelė, kad aiškiai buvo matyti - senoji jūrų mūšių taktika beviltiškai paseno. Nors mūšio dėl Jutlandijos rezultatai gali būti vertinami kaip lygiosios, išgyvenusieji abejose pusėse laikė save nugalėtojais- Kaizerio laivynas jau nebegalėjo daugiau išplaukti į atvirą jūrą.

Lordas Kitčeneris
1916 metų birželį Lordas Kitčeneris, kuris tuo metu buvo vyriausias Didžiosios Britanijos karinių pajėgų vadas ir nacionalinis didvyris, pakeliui į Sankt Peterburgą (kur ketino susitikti su Rusijos imperijos Imperatoriumi ir įtikinti jį pratęsti dalyvavimą kare) aplankė Orknio salas. Po priėmimo flagmane, kur Kitčeneris susitiko su admirolu Dželiko ir išklausė jo ataskaitą apie Jutlandijos mūšį, jis , kartu su savo štabu, grįžo į HMS Hampshire ir per Hoy sąsiaurį išplaukė į jūrą. Būtent šią dieną tapo aišku, kad idėja apsisaugoti nuo povandeninių laivų sudarant dirbtines užtvaras iš nuskendusių laivų- žlugo. Kažkuriuo momentu povandeninis laivas sugebėjo prasiskverbti į Skapą ir pastatyti miną- miną ant kurios užlaukęs nuskendo HMS Hampshire. Jos didenybės laivas “Hampshire” nuskendo labai greitai ir tik keletui jūreivių pavyko išsigelbėti. Iš 665 žmonių įgulos liko tik 12. Po karo 1926 metais Marviko iškyšulyje Lordui Kitčeneriui buvo pastatytas paminklas. Po karo veiksmų nutraukimo septyniasdešimt keturiems kaizerio laivyno laivams buvo įsakyta įplaukti į Skapą ir pasiduoti. 1918 metų lapkričio mėnesį įsakymas buvo įvykdytas ir laivai šešiems mėnesiams užsiinkaravo Skapoje. Laivų įgulos susiklosčiusia situacija buvo labai nepatenkintos: visą jų aprūpinimą vykdė Vokietija ir jis buvo gana skurdus. Kuo aprūpinimas prastėjo tuo labiau nepatenkintos buvo įgulos ir iki maišto trūko visai nedaug. 1919 metų birželio mėnesį buvo paskelbtos taikos sudarymo sąlygos. Kalbama, kad  šias sąlygas  Times puslapiuose išvydęs Scapa Flow sulaikytam laivynui vadovavęs vokiečių Kontradminoras Fon Reiteris nusprendė sunaikinti savo laivyną. Tuo metu , kai britų laivynas buvo išplaukęs apmokymams, Fon Reiterio įsakymas buvo įvykdytas. Skęstančius vokiečių laivus matė būrelis mokinių iš Stromness miestelio, kurie buvo atėję pasižvalgyti… 
 

Antras pasaulinis karas
Antrojo pasaulinio karo metu, dalis Britų laivyno taip pat bazavosi Skapoje. Iš čia jie plaukdavo į Arktinius vandenis lydėti karavanų su lendlizu plaukiančių į Murmanską. 1939 metais spalio mėnesį, buvo suplanuota Scapa Flow ataka. Ataką turėjo įvykdyti povandeninis laivas U-47, kuriai vadovavo leitenantas Giunteris Prinas.


Giunteris Prinas
1939 metų spalio 13 –tos naktį U-47 įslinko į Skapą. Iš karto po vidurnakčio povandeninis laivas pastebėjo HMS Royal Oak

HMS Royal Oak
Tuoj po to sekė torpedų ataka ir HMS Royal Oak borte buvo pramušta didžiulė apie 90 cm skersmens skylė. Laivas greitai nuskendo iš 1400 žmonių 833 žuvo.
HMS Royal Oak pripažintas kariniu kapu ir yra saugomas.


HMS Royal Oak memorialas
Po šio įvykio Scapa Flow ėmę saugoti dar geriau: buvo įrengtos priešlėktuvinės baterijos, minų laukai, o taip pat paskandinta dar kažkiek laivų, kad įplaukimas įlankon būtų dar sudėtingesnis. 1940 m Vinstonas Čerčilis, stiprindamas Skapos gynybą, įsakė rytinėje dalyje tarp salų pastatyti  keturias dirbtines užtvankas (barjerus). Šie barjerai dar ir dabar vadinami Čerčilio barjerais. Barjerus statė italų karo belaisviai, jie ne kartą dėl to protestavo, kadangi, anot jų, tai buvo kariniai darbai pažeidžiantys Ženevos konvenciją. Tačiau jų protestai buvo atmesti motyvuojant, kad šių užtvankų tikslas komunikacijos tarp salų gerinimas.


Daugybė laivų paskendusių ar paskandintų Skapoje buvo iškelti. Tačiau nepaisant to narai gali aplankyti daugiau nei 40 laivų o taip pat ir panerti prie Čerčilio barjerų.
Panėrimai į HMS Royal и Oak HMS Vanguard (laivas paskendo 1917 metais birželio 9 dieną sprogus šaudmenims ; iš  1100 žmonių žuvo 800) gali būti vykdomi tik gavus specialų Didžiosios
Britanijos Admiraliteto leidimą.
Važiuojam į Skapą ?

Straipsnis išverstas maloniai leidus Kirill “CELT” Egorov ir (www.decostop. ru)
Vertė Andrius.
 
KAIP IŠVENGTI PROBLEMINIŲ SITUACIJŲ II DALIS Spausdinti
Problemos pastebėjimas :
Nereikšmingų problemų pastebėjimas ir šalinimas perspėja apie galimą jų didėjimą ir sudėtingumą. Nelaimingi atsitikimai dažniausiai įvyksta dėl mažų problemų, kurios laiku nebuvo išsręstos. Daugelį problemų galima pašalinti, jei jos pastebimos pradinėje stadijoje. Žymiai lengviau pastebėti problemą, jei nerdami mes laikomės partnerystės sistemos. Kai sistema naudojamės teisingai, tai pagal naro veiksmus (reakciją, kvėpavimą, kūno judesius, akių kontaktą) galima atpažinti ar tavo partneris pajėgus pats išspręsti problemas, ar jis jau randasi streso būsenoje. Kai tik pastebim, kad parneris praranda kontrolę, verta iškarto įsiterpti.
Problemos pašalinimas :
Problemoms spręsti veiksminga viena bendra taisyklė:           
Sustoti ˃
Atstatyti kvėpavimą ˃
Pagalvoti ˃
Veikti ˃
Tik dėka tiksliai suplanuotų veiksmų, galima greita, kryptinga ir efektyvi pagalba. Būtini veiksmai suteikiant pagalbą:
Sukurti fizinį kontaktą, pavyzdžiui stipriai laikyti už peties ar rankos, tai suteikia galimybę partneriui pajusti, kad jis ne vienas ir jau vien tik tai gali nuraminti jį. Jeigu įmanoma, nustatyti akių kontaktą – žiūrėti į akis partneriui, tai sustiprina fizinį kontaktą. Užtikrinti patikimą oro padavimą, nes tik užtikrinus oro padavimą galima išspręsti kitas problemas po vandeniu .Partnerį patartina laikyti vertikaliai. Tai  natūrali žmogaus padėtis gamtoje. Paviršiuje verta pasirūpinti partnerio plūdrumu, nes jo nebuvimas gali sukelti kitą probleminę situaciją. Reikia pripūsti partnerio plūdrumo kompensatorių, dėl tikrumo galima nuimti diržą su svoriais. Suteikti pakankamą oro padavimą paviršiuje, jeigu banguoja, rekomenduojama kvėpuoti per vamzdelį arba reguliatorių.           
Svarbu:
Problema, kuri nutinka po vandeniu ir negali būti tenai išspręsta, tampa sudėtingesnė paviršiuje. Todėl patartina iškilusius sunkumus įveikti po vandeniu. Problemą, kurios negali išspręsti po vandeniu, iškelk į paviršių.
Problemų katalogas:
Atsižvelgiant į iškilusias problemas verta nurodyti naro veiksmų būdus:
 Nepakanka oro :           
Atsiradimo priežastys :
- Priešlaikinis oro išeikvojimas neekonomiškai jį naudojant.
- Manometro nebūvimas arba nepakankama jo kontrolė.
- Reguliatoriaus pažeidimas.
- Atsaini oro atsargų kontrolė įrangos patikrinimo metu.
- Išjungtas rezervinis oro padavimas.
Galimos problemos:
- Panika.
- Ekstra iškilimas.
- Plaučių pažeidimai dėl padidėjusio slėgio.           
Įspėjimas :
 - teisinga partnerio ir įrangos patikra.           
- Pastovi manometro duomenų seka.
           
- Partnerystės sistemos laikymasis.
           
- Alternatyvaus oro šaltinio naudojimas.
           
- Kvėpavimas paeiliui.
           
Dusulys :
 (viena iš apsinuodijimo dujomis formų)           
Atsiradimo priežastys :

- Per didelė įtampa.
- Stresas.
- Nepakankamos treniruotės.
- Didelis pasipriešinimas reguliatoriuje.
- Per daug ankštas kostiumas.
- Gylis.
Galimos problemos:
- Trumpas trūkčiojantis kvėpavimas
- Oro nepakankamumas
- Galvos skausmas.
- Sąmonės praradimas po vandeniu.
- Nuskendimas.           
Įspėjimas :
           
- Treniruotės.
           
- Teisinga kvėpavimo technika.
           
- Plaučių funkcijų patikra.
           
- Nesugedusi, patikrinta įranga.
           
- Maksimalus gylis 40m.
           
- Jokių sunkių darbų ar greito judėjimo dideliame gylyje.
           
- Vengti ilgo judėjimo prieš srovę.
           
- Daryti atokvėpius.
           
Veiksmai atsiradus dusuliui :
           
- Pakilti aukščiau.
           
- Baigti darbus ar plaukimą.
           
- Nusiraminti.
           
Gylio narkozė :
           
Atsiradimo priežastys :

- Apsinuodijimas azotu, kai parcialinis azoto slėgis daugiau kaip 3,2 bar (31 metras).
- Kiti blogą lemiantys faktoriai :
Alkoholis, narkotikai, vaistai, miego trūkumas, išsekimas, patirties stoka, stresas, baimė, tamsa, blogas matomumas.           
Problemos priklausomai nuo apsinuodijimo sunkumo :
           
- Euforija.
           
- Dėmesio pablogėjimas.
           
- Loginio mąstymo pažeidimai.
           
- Sulėtinta reakcija.
           
- Atminties pablogėjimas.
           
- Skaičiavimo galimybės pablogėjimas.
           
- Mąstymo galimybės pažeidimas.
           
- Haliucinacijos.
           
- Tunelinis vaizdas.
           
- Niežulys pirštų galuose.
           
- Metalo skonis burnoje.
           
- Sąmonės netekimas.
           
Įspėjimas :
           
- Maksimalus gylis 40m metrų.
           
- Nerti tik geros savijautos.
           
- Nedaryti spaudimo partneriui grupės vardu.
           
- Nerimo ribas nustato silpniausias grupėje.
           
Veiksmai azotinės narkozės atveju :
           
- Leistinu greičiu pakilti 10–15 m aukščiau, nuraminti partnerį, pratęsti nerimą arba jį nutraukti.
           
Galvos svaigulys (VERTIGO) :
           
Atsiradimo priežastys :
- Vienašališkas vestibiuliarinio aparato sudirginimas.
- Vienašališki temperatūriniai dirginimai, ko pasekoje įvyksta būgnelių plyšimas ar klausos kamščiai.
- Vidurinės ausies barotrauma neriant, esant sumažėjusiam slėgiui vidurinės ausies dalyje, arba staigiai pasikeitus slėgiui.
- Netolygus vestibiuliarinio aparato sužadinimas prarandant galimybę kontroliuoti būseną, pavyzdžiui rasojimui blogo matomumo metu .
- Vidinės ausies barotrauma, staigiai išlyginus slėgį.
- Priverstinis kūlverstis per galvą.
- Skysčių praradimas vidurinėje ausyje barotraumos vidurinėje ausyje atveju, arba sprogus membranai.
Galimos problemos:
Trumpalaikiai simptomai (nuo kelių sekundžių iki kelių minučių) vidurinės ausies barotraumos ir temperatūros svyravimo atveju.
- Galvos svaigimas.
- Pykinimas.
- Orientacijos praradimas.
Ilgalaikiai simptomai (nuo kelių valandų iki kelių dienų) vidinės ausies barotraumos atveju.
- Galvos svaigimas.
- Pykinimas.
- Orientacijos praradimas.
- Klausos praradimas.
- Triukšmas ausyse.           
Įspėjimas :
           
- Nenardyti peršalus.
           
- Nepersistengti su vidurinės ausies slėgio išlyginimu.
           
- Reguliarūs sveikatos pasitikrinimai.
           
Veiksmai galvos svaigimo metu :
           
- Surasti tvirtą pagrindą tam, kad gauti kuo daugiau informacijos apie savo buvimo vietą kitais jutimo
  organais.
- Nedelsiant išnerti, pagal galimybes kontaktuojant su partneriu.
- Medicininis pasitikrinimas.
Veiksmai įtarus vidinės ausies barotraumą :
- Horizontali padėtis.
- Jokių fizinių krūvių.
- Nebandyti prapūsti ausų.
- Kuo greitesnė gydytojo apžiūra ( pagal būtinybę operacija 48 valandų bėgyje).
Vėmimas po vandeniu :
Atsiradimo priežastys :
- Galvos svaigimas.
- Persivalgymas.
- Aštrūs užkandžiai.
- Jūros liga.
Galimos problemos:
- Vėmalų įkvėpimas.
- Balso stygų spazmai.
- Panikos įtakotas iškilimas.
- Plaučių plyšimas.           
Įspėjimas :
           
- Teisingas maitinimasis.
           
- Pauzės po valgio laikymasis.
           
- Pykinimui atsiradus nutraukti nardymą.
           
- Profilaktinės priemonės prieš jūros ligą.
           
Kojų blauzdos raumenų mėšlungis.
           
Atsiradimo priežastys :

- Skysčių nepakankamumas organizme (prakaitavimas, sloga).
- Elektrolitiniai kraujo pažeidimai .
- Neteisinga judesių plaukmenimis technika.
- Perdaug kietas, standus plaukmenų paviršius.
- Nepakankamos treniruotės.
Galimos problemos:
- Stiprūs skausmai, judėjimo sustabdymas.
- Baimė ir galima panika.           
Įspėjimas :
           
- Garantuoti pakankamą organizmo aprūpinimą skysčiais, mažiausiai du litrai į dieną, karštuose
  kraštuose daugiau.           
- Reguliarios treniruotės plaukmenimis.
           
- Plaukmenų parinkimas pagal plaukimo būdą (baseinas, atviri vandenys)
           
Veiksmai atsiradus mėšlungiui:
           
- Ištiesti mėšlungio sutrauktus raumenis.
           
- Pamasažuoti raumenis.
           
- Karštas dušas
           
Ligos ir vaistai:
           
Kai kurios ligos ir susiję su jomis medicininiai gydymo metodai gali suvaržyti nardymo galimybes,
 pavyzdžiui:            - Alkoholizmas.           
- Baimės būsena.
           
- Depresija.
           
- Širdies nepakankamumas.
           
- Psichozės.
           
- Polinkis į priepuolius.
Iki šiol nėra įvairių vaistų veikimo ir pašalinio poveikio ,padidėjusio slėgio sąlygomis, sisteminių tyrimų. Kaip taisyklė, klausimai susiję su medikamentų poveikiu nardymui, neturi išsamių atsakymų.
Šaltinis – www.watersphere.ru

Vertė Darius (Sodininkas)
p.s. Informacija pateikta straipsnyje nebūtinai sutampa su puslapio koncepcija.
 
KAIP IŠVENGTI PROBLEMINIŲ SITUACIJŲ I DALIS Spausdinti
Panėrimo planavimas :
Partneris
Panėrimo būdas
Įranga
Panėrimo sąlygos
Sutartiniai ženklai po vandeniu
Veiksmai nelaimingo atsitikimo metu
Partneris : pasirenkamas atsižvelgus į jūsų asmeninius norus, panėrimo interesus, nardymo patirtį. Jeigu partneris nepažįstamas, tai natūralūs būtų tokie klausimai – kaip, kur ir kada jis nėrė paskutinį kartą, ar neturi jokių nėrimo apribojimų, su kokiomis problemomis jam teko susidurti anksčiau? Realiai partneriai įvertins vienas kitą, tik išsiaiškinę  visus šiuos dalykus, galės koreguoti panėrimo planavimą, savo elgesį tiek ant kranto , tiek ir po vandeniu, atlikti saugų, pilną įspūdžių panėrimą. Tam , kad geriau įsivaizduotumėte partnerio galimybes ir patirtį, patartina peržiūrėti jo panėrimų knygelę. Tačiau, pirmo panėrimo metu patartina būti ypatingai dėmesingam, nes apie savo silpnąsias vietas niekas neprisipažins !  Kai kalbame apie saugumą, patartina būti ypač atviram ir prieš partnerį ir prieš save. Saugumo lygis tiesiogiai priklauso nuo jūsų ir  partnerio atvirumo lygio.
Panėrimo būdas :  prieš neriant  reikia nustatyti kokios rūšies panėrimą teks atlikti.
Ar tai adaptacinis panėrimas?
Ar panėrimo metu planuojama treniruotis, pakartoti pratimus?
Ar tai egzamino panėrimas?
Ar tai paprastas panėrimas dėl malonumo, kurio metu neplanuojama treniruotis, atlikti pratimus?
Ar planuojama naujų vietų paieška panėrimo metu?
Ar planuojama naujos įrangos patikra ?
Jeigu planuojame treniruotis, tai reikia nustatyti kokius norime atlikti pratimus ir kokia seka jie turi būti atlikti. Jeigu pratimai neplanuojami, tai juos atlikinėti jokiu būdu nerekomenduojama, todėl, kad ženklą “nėra oro” partneris supras rimtai, tokiu būdu susidarys visos sąlygos stresinei situacijai, kuri greitai gali virsti nelaimingu atsitikimu. Panėrimo vieta : panėrimo vietą reikia išsirinkti tokią, kad atitiktu panėrimo būdą. Pavyzdžiui, jei planuojame atlikti kažkokius pratimus, tai neverta treniruotis prie skardžių, uolų, ar dideliame gylyje. Geriau išsirinkti negilią vietą su lygiu dugnu. Tuo būdu, jei bus poreikis neplanuotiems pratimams, nelaimingų atsitikimų rizika smarkiai sumažėja. Panėrimo vieta turi būti išrinkta iš anksto , atsižvelgiant į panėrimo tikslus. Jeigu staiga pasirodytu, kad vieta ne visai atitinka panėrimo tikslus, tai patartina nevykdyti visus planus 100%. Geriau bus jei atsisakysite kai kurių pratimų. Renkantis nardymo vietą patartina atkreipti dėmesį į :
Kai kurių šalių įstatymus, pavyzdžiui dėl leidimo nardyti, narų vėliavų, grupės vadovų ir t.t.
Įėjimą ir išėjimą iš vandens.
Žuvų neršto vietas.
Nendrių zoną.
Bangų mušą.
Potvynius ir atoslūgius.
Srovę.
Laivų kelius.
Sustojimo vietas (inkarui išmesti).
Įranga : įranga turi atitikti suplanuotą panėrimo būdą, pilnai sukomplektuota ir paruošta darbui, reguliariai apžiūrima ir aptarnaujama specialisto. Jeigu panėrimas vykdomas su išnuomota, nežinoma įranga, tai patartina gauti išsamią informaciją apie jos panaudojimą iki panėrimo pradžios. Jeigu po vandeniu atsitiks įvykis, reikalaujantis staigių, tikslių sprendimų, tai pažinčiai su įranga tiesiog neliks laiko. Taip pat patartina įdėmiai susipažinti su partnerio įranga, tam kad būtum pasiruošęs suteikti reikalingą pagalbą po vandeniu. Prieš kiekvieną panėrimą reikia atlikti kruopščią partnerio įrangos apžiūrą. Įrangos apžiūra suinteresuoti visi, nes jei partnerio įranga blogai funkcionuoja, ar nepilnai sukomplektuota, tai ir jūs galite pakliūti į sudėtingą situaciją. Būtina įrangos detalė – alternatyvus oro šaltinis (A.I.R-II arba oktopusas) kadangi kylant dalintis vienu reguliatorium yra žymiai sudėtingiau ir pavojingiau.
Aplinkos sąlygos : prieš kelionę į panėrimo vietą, reikalinga išsiaiškinti oro sąlygas panėrimo metu. Ši informacija, o taip pat informacija apie atoslūgius ir potvynius, sroves, vėjo stiprumą ir bangas – pakoreguos planuojamą panėrimą. Reikia būti pasiruošus ir staigiam oro pasikeitimui. Dažnai atsitinka, kad narai, buvo nemaloniai nustebinti pasikeitusiomis oro sąlygomis jiem būnant po vandeniu. Didžiulę pagalbą čia gali suteikti vietiniai instruktoriai, žvejai ir t.t.
Sutartiniai ženklai po vandeniu : tam , kad išvengtumėme nesusipratimų po vandeniu, povandeninių ženklų sistema turi būti puikiai išmokta ir aptarta. Rekomenduojama taikyti CMAS federacijos povandeninių ženklų sistemą. Nuosavų ženklų sistemų geriau atsisakyti, juk jomis dažniausiai naudojatės su pastoviu partneriu, todėl darysite tai automatiškai, kai nersite su nepažystamais narais.
Veiksmai ekstremalioje situacijoje : prieš paneriant, netgi jei tai paprastas panėrimas, reikia visada atsižvelgti, kad gali įvykti nelaimingas atsitikimas. Todėl dar iki panėrimo, patartina išsiaiškinti barokameros, artimiausios medicinos įstaigos telefonų numerius, darbo laiką, užimtumo lygį (tai labai svarbu naktinio nardymo metu). Tik tokiu atveju spec. tarnybos pasirodys laiku ir suteiks reikalingą pagalbą. Taip pat reikia tiksliai žinoti kur randasi artimiausias telefonas, ar kita ryšio priemonė, kokiu būdu ta ryšio priemonė funkcionuoja. Aišku šios priemonės yra tik papildomos tokiom, kaip pirmos pagalbos komplektas ir deguonies balionas.
Naro saugumo sistema :
Be esminių dalykų panėrimų planavime, naro saugumo sistema siūlo teisingą taisyklių laikymąsį tikrinant partnerį prieš panėrimą. Visada prisiminkite tokius veiksnius, kaip:
Disciplina.
Pažintis su panėrimo vieta ir ją supančia aplinka.
Veiksmai ekstremalios situacijos metu.
Ką daryti partnerio pametimo atveju?
Kur randasi pirmos pagalbos komplektas?
Kur randasi raktas nuo automobilio?
Kur randasi telefonas ir kokius numerius reikia žinoti?
Panėrimo būdo aptarimas.
Plūdrumo kompensatoriaus patikra.
Pagrindinės ir alternatyvios oro padavimo sistemos patikra.
Pagalbinės įrangos patikra (prožektoriai, virvės ir t.t.)
Patikros užbaigimo patvirtinimas „OK“ ženklu.
Nardymo patirtis :
Aišku, kad nuo naro patirties priklauso kokio tipo panėrimui jis pasiruošęs, o kokiam ne. Bet patirtis nėra vienintelis lemiamas kriterijus. Greta šio faktoriaus, įtakojančio partnerio ir mūsų asmeninę savisaugą yra išsilavinimo ir pasiruošimo lygis povandeniniam plaukiojimui. Apie patirties ir pasiruošimo lygį galime spręsti pagal tai, kaip gerai naras jaučiasi 25m gylyje po 30-40 panėrimų ( įprasta, kad panėrimų kiekis sumuojasi per trijų metų laikotarpį, arba kai nuo paskutinio panerimo nepraėjo ženklus laiko tarpas). Nardant su patyrusiais narais, pavyzdžiui instruktoriais, rekomenduojama stebėti ir klausinėti kaip jie plaukioja, smulkiai išsiaiškinti visus momentus. Dėka to atsiranda galimybė pačiam vystyti „septintą jausmą“ ir atpažinti pavojaus šaltinį, iki jis pavirs pačiu pavojumi. Naras, patyręs jūroje, nustoja tokiu būti ežere, todėl, kad žymiai keičiasi panėrimo sąlygos ir reikia sukaupti tam tikrą patirtį, kad jaustis taip pat užtikrintai kaip ir jūroje. Patirtis, žinios ir mokėjimas tai didžiulis įnašas įvertinant naro galimybes. (Dėmesio : gaila, bet žmogus linkęs pervertinti savo jėgas). Sukauptos patirties, reguliarių nardymų ir mokymosi dėka, naras gali pakelti savo pasiruošimą iki tokio lygio, kad tam tikromis nerimo sąlygomis su tvarkinga įranga, atitinkančia panėrimo būdą ir vadovaujantis visomis saugumo taisyklėmis, jis gali nerti iki 40m gylio.
Saugos nurodymai :
Saugos nurodymai galioja visiem naram, nepriklausomai nuo jų pasiruošimo lygio, taip kaip fizikiniai dėsniai galioja ir pradedančiam narui ir instruktoriui. Jie tiesiogiai veikia visą organizmą.
Niekada nenardyk vienas.
Visada nardyk tik iki nulinio (saugaus) laiko.
Kruopščiai planuok kiekvieną panėrimą.
Nardyk vadovaudamasis savo ir partnerio pojūčiais, o ne orientuodamasis į gylį.
Kontroliuok gylį, laiką ir oro atsargas.
Nardyk tik pasitikrinęs sveikatą.
Nutrauk nardymą, jei jauti fizinį ar psichinį diskomfortą.
Palaikyk gerą fizinę ir psichologinę būseną.
Nardyk tik su prižiūrėta, patikrinta įranga.
Partnerystės sistema :
Partnerystės sistema reiškia, kad abu narai vandenyje randasi per ištiestos rankos atstumą, viename gylyje ir juda vienu nėrimo profiliu. Bet dideliuose gyliuose šito nepakanka, čia verta sustiprinti savo partnerio kontrolę, dėl to,kad laiku pastebėtum ir perspėtum apie atsirandančią problemą. Gaila, bet nardant, ypatingai jei tai eilinis panėrimas malonumui, šią sistemą daugelis ignoruoja ir nardo sau kaip nori. Tai neleistina, kadangi žymiai nukenčia saugumas.
Tęsinys antrojoje straipsnio dalyje.

Šaltinis –
www.watersphere.ru
Vertė Darius (Sodininkas)
p.s. Informacija pateikta straipsnyje nebūtinai sutampa su puslapio koncepcija.


 
<< Pradžia < Ankstesnis 1 2 3 4 Sekantis > Pabaiga >>

Puslapis 2 iš 4